onsdag 18 november 2009

Arbetslösa...

Läser i kvälls-tidningarna om några arbetslösa folk.

Fall 1:
En tjej sitter bland packade lådor och tvingas flytta för hon har inte fått någon a-kassa på tre månader och således inte kunnat betala hyran på tre månader. Två saker får mig att fundera över hennes prioriteringar.
Ett - Hon har alldeles nyfärgat ROSA hår!
Två - Hon är starkt svart sminkad runt ögonen!
Varför får detta mig att reagera så starkt? Jo - framförallt färgen på håret, det är nyfärgat, ingen utväxt - tyder på att hon under 3 månaders tid tyckt det varit viktigare att lägga pengar på frissan än på hyran! Sminket gör att jag funderar på om hon dessutom väljer att lägga pengar på SMINK än hyran?!?! Nej, hon får inte min sympati.

Fall 2:
En familj med små barn där båda föräldrarna är arbetslösa. Kvinnan har sagt upp sig från sitt jobb för hon får inte stämpla upp längre. Hon har jobbat 75% men stämplat upp till 100%. Hade hon inte sagt upp sig hade dom förlorat 5.000:-/månad. Dom har en hyra på 6.500:-. Maken är arbetslös han också, men längre än hon. Det som stör mig här är att dom VÄGRAR FLYTTA!!! Är EN person i en familj med barn arbetslös så är det okej för mig att man inte vill flytta - MEN är BÅDA arbetslösa då får man ta mig tusan vara beredd att FLYTTA till jobben!!! Jag kanske är jävig, men man kan inte förvänta sig att få jobb inom 10 min gångavstånd från hemmet och samtidigt få a-kassa...

------------------------------------------------------

Imorgon ska jag på en jobbintervju - vilket låter bättre än vad det är... Gäller en vårdcentral här i närheten som söker folk men som gjort helt klart att dom ICKE är intresserade av nyutexaminerade sjuksköterskor. Men hon på bemanningsföretaget litegrann kände jag i efterhand körde över mina protester... Hon sa att jag kunde provjobba i två dagar så fick dom se vem jag var osv - först ville hon utan lön, det vill INTE jag! Så vi ska träffas imorgon, dock hittar jag inte mina betyg o allt sånt nu... F*n... Men vi ska som sagt träffas om detta jobbet imorgon, kan ju finnas andra som är intressanta i fortsättningen, vem vet...?
Pratade med en gammal klasskompis från gymnasietiden som jobbar där och hon skulle inte provjobbat där om hon var jag... O henne tror jag på o litar på...
F*N, dagen som började så bra och sen sket sig.

Fick ordning på håret igen iaf - jag SKA vara extremt korthårig, blir bättre så. Ska slänga i en mörk färg ikväll oxå så blir det bra. Just nu är jag typ blond... Hemsk färg! Ska leta gråa hårstrån först... Se om jag hittar några.

------------------------------------------------------

På spisen står en gryta och puttrar nu. Köpte högrev - Änglamark - på Coop, trodde det skulle vara rätt bra. -PYTTSAN!!! Det är knappt NÅT KÖTT kvar alls. Bara massa fett... Skitbutik! Ska börja handla på en av Sveriges bästa Ica-butiker istället tror jag - Ica Hjertbergs i Lidköping. UNDERBAR butik!!! Tyvärr måste man ju åka ett tag dit, men skit samma - betyder det bra grejer så gör jag hellre det! Luktar rotfrukter om händerna känner jag.... *gott* :)

------------------------------------------------------

I helgen är det friskisdagar oxå - ska bli skönt att få komma iväg. Igår gjorde jag en oförlåtlig grej på stora killen igen - jag behöver komma iväg... :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar