tisdag 12 januari 2010

Tisdag är det idag.

Och dagen började KALLT!!! Maken hade bilen så jag fick ta tre barn till skola samt dagis i -17 grader, det var inte mänskligt! 1½ timme efter vi gått iväg kom jag så hem. In i duschen för att bli av med svetten och sedan frukost, efter det TÄCKE PÅ och glo på film. -Star Trek, så det var ju inte helt misslyckat. Somnade oväntat framför filmen... Verkligen oväntat... Verkligen... ;-)


Varför har jag så svårt att släppa andras elakheter eller kanske dumheter? När jag var på den enda jobbdagen jag hade förra året var det en gammal klasskompis till mig som var där och jag VET att hon fick ett samtal från chefen - angående just mig. När jag sedan pratade med MIN chef sa hon en massa saker som var ren och skär LÖGN om mig. Detta kom alltså från min s.k "kompis"... Jag kan bara inte släppa detta och känner det som ett enormt svek! Hon gav mig inte en chans och LJÖG dessutom om mig. Varför kan jag bara inte känna det som att hon är den svagare människan av oss två utan blir uppriktigt lessen? Jag har inte många vänner, där är en av orsakerna, jag kan inte med när s.k "vänner" ljuger, då får det va! Men jag kan inte släppa det...

I stora killen klass har dom nu bestämt att dom inte får ha riskakor med sig till skolan - detta för att dom äter sig mätta på dom. Jo, tacka sjutton för det! Frukost 07.30, mellis (riskaka) vid 9.30, lunch 11.30. Vem hinner bli hungrig däremellan, vad man än äter? Om inte annat så är det inte bra för tänderna! Varför ska dom ens äta nåt och hur kan dom begära att föräldrarna skickar med frukt till skolan? Skolan ska vara gratis. -Jo, pyttsan!

Mellis var annars nere hos tandsköterskan idag för att få sina tänder plastade. Han har fått sina 6-års tänder och dom är så gropiga så då vill man fylla i plast i dom så han inte riskerar få hål i dom. Det gick käpprakt åt h-e! Han blev rädd för sugen för den lät så högt. Nu HAR han ju rör i öronen och vissa ljud är han då väldigt känslig för. Så det blev inget gjort där idag. Funderar på om hans pappa ska försöka ta nästa gång - kanske går bättre? Jag tror han kan ha dåliga minnen av mig och sjukhus - vaccinsprutan som misslyckades två gånger och tvångssövningen efter det. Angående det har dom fått ny tid för vaccination - jag tänker inte låta honom vaccinera sig, hemskt men sant. Det kommer inte gå utan att tvinga honom och det vill jag inte. -Jo, det kan bli mycket mer om han blir sjuk men då får vi väl ta det då. Jag får leva i tron att det faktiskt räcker med en injektion... Varför ska barn ha lika stor dos som vuxna förresten? Men uppdelat på två gånger? Man ger ju aldrig medicin till barn i samma dos som till vuxna? Okej, vaccin och mediciner är två skilda saker - men kroppen är ju densamma...

Min morfar ligger inne på sjukhus igen och det är så tragiskt. Han har alltid varit en fysisk man, urstark, pigg och alert! Nu tynar han sakta, sakta bort. För 3 år sedan, två veckor innan mini-me föddes ungefär, fick han en större stroke. Han fick stora restsymtom och men för livet och nu för han en tynande tillvaro och det är så orättvist! I hela mitt inre så känner jag att det hade varit bättre för honom om man låtit honom gå den gången. Måste man rädda varje individ till vilket pris som helst? Att få dö med värdighet? Har det ingen mening? En praktikplats jag var på väckte min handledare en så bra tanke. Det gällde en man, drygt 60 år (så inte speciellt gammal) han hade fått en massiv stroke, i pricip totalförlamad, kunde inte gå, prata, äta - endast andas själv. Han hade en s.k PEG i magen, dvs en knapp som går rakt in i magsäcken och där man kopplar välling, det är hans mat. Hennes tanke var:
-Är inte det tvångsmatning egentligen?
Och jag tycker hon hade så rätt, det ÄR ju det! Hur kan vi veta att det är hans vilja? Vi vet ju inte ens om han HAR någon vilja - hur kan vi då sätta oss till doms över honom och tvångsmata honom? -Nu menar jag inte att alternativet är att svälta ihjäl honom, men tanken är intressant!

Mamma och pappa ska kanske köpa sommarstuga - eller jag, sommarstuga o sommarstuga. Det är ett HUS - fast en mindre modell som ligger 200m från Vänern! Skulle vara SÅ KUL om dom köpte den - vi som ingen tomt har. Släppa ut barnen att leka på sommaren innebär - ut på asfalten (som, som TUR ÄR, inte är speciellt trafikerad - endast vi som bor på gatan 7 hus, plus besökande) att leka. Det känns kan jag säga. Ha en tomt på närmare 1700kvm, och barnen leker... -på asfalten... *gråter inombords* Allt detta pga att jag inget jobb har. Fan - fan - fan - fan - fan - fan - fan!!!!!
Men - det löser sig ju snart säger nån käck människa. Nästa som säger det tänker jag kräkas på!!!! Löser sig? Hurdå? Det börjar regna pengar från himlen? Ska jag ta och utrota cancer medans jag ändå håller på - plocka ner månen?!?! *grrr*

Ser inget glas...

2 kommentarer:

  1. Ja, gör det! Då får du garanterat Nobelpris i NÅGOT ämne i alla fall! :-)

    Hm.... Blev lite fundersam på det du sa om mellanmålen i skolan. JAG kan inte gå fyra timmar utan att behöva stoppa något i magen. Om jag äter frukost 6.30 - och då pratar vi en REJÄL frukost med yoghurt, jordgubbar, två fullkornssmörgåsar och en apelsin - är jag VRÅLHUNGRIG kl 9.30. Mina barn ska vi bara inte prata om. *S* Så nog tror jag att de flesta behöver en liten frukt för att fylla på energidepån fram till lunch. Och EN riskaka kan man väl inte bli så mätt på? *funderar om det är min matsmältning det är fel på*

    SvaraRadera
  2. JAG tror problemet med riskakor är att det finns föräldrar som skickar med sina barn dom där smaksatta riskakorna. I dom finns smakförstärkare och allehanda godsaker som gör att barnen äter fler. Dom föräldrarna skickar inte med en eller två riskakor - nejdå, ett HELT PAKET riskakor!! (Undrar varför just den ungen är överviktig...) Men varför ska alla andra barn alltid behöva betala för det andra barns föräldrar gör? *suckar*

    SvaraRadera