måndag 11 januari 2010

Lyxhustru...

Ja, man kan nog egentligen säga att idag är första dagen på mitt nya liv som lyxhustru - eller rent och slätt arbetslös som det också heter. Lyxhustru låter dock roligare och ändå inte. Hm...?

Jag har i princip varit arbetslös nu sen jag slutade min utbildning i somras och nu har jag börjat tappa sugen. Varför ska man söka jobb när allt man får bara är svar som "Tack för din ansökan, tjänsten är tillsatt med annan sökande."? Tror inte jag tar i i överkant när jag säger att jag sökt närmare 100 jobb sen i somras, EN intervju har jag varit på och det jobbet gick ju käpprakt åt h-e, men dom hade (till mitt försvar) orimliga krav på ny personal. Men, man tappar suget och VILJAN att jobba när man bara går hemma. Det sker successivt, långsamt - plötsligt en dag vill man inte längre jobba. Och för VEM ska jag jobba? Visst pengar måste man ju få in - men varför ska man göra ett BRA jobb när det ändå är folk som gör skitjobb som får jobba? Lika bra att gå hemma då. Dessutom tappar man både i kompetens och självförtroende när man läst till ett yrke och sedan aldrig får jobba som det.

Idag skall jag iväg och äta lunch med min mamma - sista veckan nu jag kan göra sånt. Nästa vecka får lillen bara gå 3h/dag på dagis och dom stora endast gå i skolan - vilket dom ser fram emot. Är dock INTE förtjust i att lillen bara får gå 3h/dag, det är inte bra för så små barn. Hade lika gärna kunnat ha honom hemma, men hur hade det då gått när jag får jobb? Skulle jag följa mitt hjärta skulle han vara hemma på heltid, för nåt jobb lär jag ju aldrig få. Ingen idé att låtsas längre, bättre vara realist och se livet som det är. Att leva i någon slags drömvärld har aldrig hjälpt något. Förr hade jag ett ordspråk jag levde efter "Det ordnar sig alltid." Hm... -Nej, det ordnar sig aldrig är sanningen. När man väl lärt sig det och lärt sig acceptera det tror jag man kan komma framåt i livet, fram tills dess står man på samma punkt och skrapar med foten i golvet och inget händer.
Låter jag bitter? -Det är väl inte långt ifrån sanningen, eller så ÄR det sanningen!

Köpa lott idag kanske? Undrar om man kan vinna några tusen...? Det vore härligt! 10' räcker, jag kräver inte så mycket. Men då kunde jag göra det o det o det o det... Och i slutänden blir det inget spenderat för vi måste spara.

Ska försöka prata med mamma idag om våran tomt också, detta går inte... :(


Glaset är bittert men ändå förhoppningsfullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar