fredag 22 januari 2010

Hjälm eller inte...?

Barnen ska på utflykt till ett ställe som heter "Kulhult" idag, ett ställe där man kan åka pulka och så. Jag skickade inte med stora killen (mellis är "sjuk" fortfarande och mini-me går ju på dagis så han skulle inte ens åka med) - jag skickade inte med stora killen någon hjälm. Dels så hade jag glömt av att han verkligen HAR en hjälm och sen tänte jag inte på vart dom skulle.
När jag kommer till skolan så blir jag påmind om vilka BACKAR det finns på Kulhult - ja man kan göra sig illa på en liten kulle jag vet, men nu snackar vi BACKAR - och så kom jag på att han har ju faktiskt en hjälm! Så in med barnen i bilen och snabbt hem - leta, leta, leta... - hittade hans hjälm! Så fick jag ner snabbt igen - in på skolan, då skulle dom precis gå iväg, så jag hann ge honom hjälmen. Lite liten var den, men hellre en liten hjälm än knäckt skalle säger jag.

MEN!!! Så finns det föräldrar som har såna j*vla dåliga ursäkter!!! Det stod inte på lappen man fick från skolan att dom skulle ha hjälm på sig - Nej, sa fröken, det fick föräldrarna bestämma själva - helt rätt enligt mig. Men så tyckte då denna mamman att det var väl ofantligt dumt då för dom hade haft en diskussion om det hemma och pojken ville inte ha hjälm. VADDÅ DISKUSSION?!?! Anser man som förälder att ens barn ska ha hjälm så SKA DEN HA HJÄLM!!! Ingen diskussion! Blir alltid chockad över sånt... JAG är mina barns föräldrar - JAG bestämmer över dom - INGEN ANNAN!!! *grrr* Sen hjälpte det ju inte att det är en mamma jag anser vara rätt puckad... Besserwissermamma... Jag kan inte prata med henne för jag blir alltid så arg. *pucko...*

Jaja, nu har han fått med sig sin hjälm, liten eller ej så är den med. Så nu kan jag dricka kaffet i lugn o ro. El ja - lugn och ro? Mellis och mini-me är ju hemma... Orättvist nog för dom så blir jag så TRÖTT på detta eviga pladder som är. Kan man vara tyst NÅN GÅNG?! 5 min..?


Och mina päron är i Egypten... Hm...




Glaset är trött och behöver få vila lite tror jag.

4 kommentarer:

  1. Ibland leker vi "Tysta leken" med Lilleman... jag tror att vi har haft en halv minuts tystnad... *himlar med ögonen*

    SvaraRadera
  2. I barnens skola har de gjort det lätt för sig i samband med vinterutflykter. Pulkaåkning = hjälm. Punkt slut! Precis som cykling till och från bad, utflykter etc innebär HJÄLMTVÅNG! I skolan har de en jättefin backe, men det är INTE tillåtet med pulkor, tefat eller bobbar där utan bara stjärtlappar. Jättebra, tycker jag. Mindre risk att göra sig illa och det behöver inte bli någon tävling om vem som har värsta "åkdonet"!

    SvaraRadera
  3. Glömde! I skolan är det ju PERSONALEN som har ansvar för barnen så hur de kan lägga över på föräldrarna att bestämma huruvida barnet ska ha hjälm eller inte begriper jag inte. Om JAG går till pulkabacken med mitt barn väljer jag ju själv, men i skolan tycker jag att det ska vara lika. Fint om Kalle, som har hjälm, kör på Olle som "inte ville ha" hjälm och Olle far i backen och får en rejäl hjärnskakning. Köper Olles mamma och pappa det då?

    SvaraRadera
  4. Eftersom våra barn har fina skidhjälmar är det självklart att de används vid pulkaåkning oxå. Enda nackdelen är att lillens är så vadderad att han knappt hör *S*... Här är det ju så i backarna att det faktiskt är ren is under snön och det är inte skönt att dunka huvudet i varesig man har ett stort eller litet... Tycker allt att lärarna kunde skrivit på lappen att de skulle ha hjälm på sig, alla barn har ju i alla fall en cykelhjälm och har alla är det ju mer motiverat att ta på sig den. Är man ensam i klassen med hjälm med sig kanske den blir kvar i väskan...

    SvaraRadera